Blog
84 gevonden
De replica van het Duyfken24-06-2013
Het Duyfken krijgt een replica.
In januari 1997 werd in Fremantle,Australië, door prins Willem Alexander de kiel gelegd van het replica van het Duyfken. De replica werd gebouwd volgens de vroegere Hollandse vlakbouw waarbij eerst de huidplanken bevestigd en daarna de spanten. Deze snelle bouw… Het einde van het dappere Duyfken24-06-2013
Het Duyfken wordt ingezet voor transport tussen handelsposten in Oost-Indië.
In juni 1606 is het ‘Duyfken’ teruggekeerd voor de rede van Banda. Het schip wordt dan opnieuw ingezet voor transport tussen de handelsposten in Oost-Indië. Nu onder bevel van schipper Cornelis Laurensz. vervoerde het… Eerste kennismaking met de Aboriginals24-06-2013
Eerste kennismaking met de bewoners was vijandig.
Op 26 februari 1606, zo’n 22 zeemijlen noordelijk van de Pennefather River, liet Willem Janszoon het anker vallen in de baai (Port Musgrave Werlock) waar de Batavia rivier uitmonde. De sloep werd bemand en roeide de Batavia rivier op om dorpen of… De ontdekking van Australië24-06-2013
Het Duyfken gaat naar Oost-Indië.
In 1603 vertrok het Duyfken in de vloot van Steven van der Haghen (1) opnieuw naar Indië, maar nu met schipper Willem Janszoon uit Amsterdam. In 1604 en 1605 werd het Duyfken ingezet voor verbinding tussen de door de Verenigde Compagnie gevestigde lokale… Portugese monopolie doorbroken24-06-2013
Hollanders jagen de Portugezen uit Bantam.
In 1601 zond ‘De Oude Compagnie ’, Wolfert Harmensz met aantal schepen naar Oost-Indië. De vloot bestond uit de ‘Gelderland’, ‘Zeeland’, ‘Utrecht’, ‘De Wachter’ en het ‘Duyfken’. Schipper op het Duyfken was Willem Cornelis Schouten uit Hoorn. Op… 26 juli 2025
Tagcloud
Zoeken in blog
ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.
|
Contact
| Zoeken |