Blog
84 gevonden
Achtien scheepshellingen07-09-2013
Achttien scheepshellingen in Hoorn.
Volgens gegevens uit 1608 werden er in twee jaar tijd ruim 100 schepen nieuw uitgereed. Rond 1610 was de behoefte aan hout zo groot dat er een speciaal type schip ontwikkeld werd om zoveel mogelijk te kunnen vervoeren. Katschip als… Liorne de architect van het fluitschip.07-09-2013
Liorne had kennis van scheepsbouw.
Pieter Jansz Vaalhen (Liorne), (1561–1619 of 1562-1620), was reder/koopman en bezat veel kennis van de scheepsbouw. Hij dankte zijn bijnaam aan een gevelsteen op zijn huis aan het Venidse met de verbasterde Italiaanse plaatsnaam Livorno, een verwijzing naar de… De verlenger en het fluitschip zijn Hoornse ontwikkelingen.07-09-2013
De 1st afb.De verlengde fluit zonder bewapening. Deze fluiten werden gebruikt op de vaart op de Baltische Landen.
De 2de afb.In de haven van Hoorn wordt achter de tredbaggermolen, die aan het verdiepen van de haven is, ligt een doorgezaagd schip op de helling. De twee helften worden een aantal… Houtbewerking in de scheepsbouw.07-09-2013
De 1ste afb. In het jaar 1592. werd door Corneliszoon van Uitgeest de eerste houtzaagmolen gebouwd. De molen, die de naam ’t Juffertje kreeg, werd gebouwd op een drijvend vlot.
Een eerbetoon aan de uitvinder van de houtzaagmolen werden door Jan Schenk en Hendrik Jacobsz. Soeteboom… Hout voor de scheepsbouw.07-09-2013
De houtkosten in 1671 voor één schip.
Hout was de belangrijkste grondstof voor de scheepsbouwindustrie. Ongeveer 60% van de kosten van een schip waren houtkosten. Voor het bouwen van een koopvaardijschip ter grootte van het VOC-schip de Batavia van 800 ton is een hoeveelheid hout nodig van 1800… 23 juli 2025
Tagcloud
Zoeken in blog
ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.
|
Contact
| Zoeken |