Blog
84 gevonden
Het zieden van zout03-07-2013
Het zieden (1) van het Baaizout.
Raffineren van zout is ingewikkeld. De pan in de zoutkeet stond op een ronde stenen constructie. Hierin werd het pekel opgewarmd tot een bepaalde temperatuur. Als brandstof werd meestal turf gebruikt. Ook zal het afvalhout van de scheepswerf zijn… De waterschepen halen schoon water03-07-2013
Het zeewater bij de havenstaden was vervuild.
Waterschepen voeren de zee op, ver weg van het vervuilde water bij de steden, om schoon zeewater in te nemen. Deze schepen waren uitgerust met een zogenaamde bun. Dit is een apart compartiment in het schip die men via een inlaat vol met water kon… Het einde van de zouthandel en zoutziederij03-07-2013
Het einde van de zoutziederij.
In het begin van de 20ste eeuw werd in de bodem van Overijssel bij Boekelo aangeboord. Het oprichten van de zoutfabriek AKZO bij Boekelo luidde het einde in van de grote hoeveelheid zoutziederijen in het land. Ook de enige nog in 1904 opgerichte zoutziederij… Stookvloeren, een houten bak en een scheepswerf03-07-2013
Archelogische opgraven op de Karperkuil in Hoorn.
Zowel de zoutketen als de scheepswerven gebruikten pekel. De zoutketen voor het raffineren van het zout en de scheepsbouw voor het injecteren van de pekel in de spanten van een schip in aanbouw. Tijdens de archeologische opgravingen bij de… Zout en zeewater wordt pekel03-07-2013
De zuivering van het ruwe zout vond plaats in de zoutkeet. De keten lagen vanwege brandgevaar meestal ver van de bewoning en op een plaats waar de waterschepen konden afmeren om het schone zeewater, nodig voor het zuiveringsproces, te kunnen overhevelen. Het zeewater werd gestort in een zoutwaterput…
25 juli 2025
Tagcloud
Zoeken in blog
ZuiderZeeHoorn.nl - Henk van Woesik
Tel.
|
Contact
| Zoeken |